Bagaimana hidup pesakit SLE ini berubah

Ok berbalik pada cerita kawan saya.. Nama samaran kawan saya ialah Peen. Katanya jangan masukkan nama nanti jadi femes pulak hehehe..

Peen ialah seorang wanita berumur : belum sampai 30 tahun. Mempunyai dua orang cahaya mata. Pada tahun 2007, Peen telah didiagnos mempunyai penyakit SLE. Masa tu umur adalah 20-an. Kata Peen, semua simptom SLE telah dirasai olehnya. Ini termasuklah sakit-sakit badan, bengkak sendi, muka jadi merah, rambut gugur, ulser mulut, kadang-kadang tekanan darah menjadi tinggi. 

Semasa melahirkan anak pertama, Peen hampir kena sawan sehingga terpaksa dibedah. Baby Peen dilahirkan sebagai baby pramatang 7 bulan. Selepas dilahirkan, baby Peen mempunyai masalah dan berada dalam keadaan tidak selamat kerana terdapat jangkitan kuman.

Pregnancy kedua ok, sebab dikatakan SLE ni tidak aktif semasa pregnant.  Tetapi lepas bersalin terus menjadi aktif semula. Sehingga didapati urin Peen terlalu banyak protein. Ini menyebabkan Peen menjadi biopsi untuk memeriksa kesihatan buah pinggangnya. Betapa sedihnya didapati buah pinggangnya semakin rosak.

Pada masa Peen ketemui saya di Facebook ( terima kasih Tuhan dan kakak ipar Peen ), keadaan Peen agak terkawal, cuma kena makan banyak ubat termasuklah ubat yang mengandungi Steroid sebanyak 8 biji. Pemakanan Peen juga senantiasa perlu dijaga. Peen sebenarnya cari saya untuk masalah buah pinggangnya kerana beliau berpendapat tidak ada apa yang dapat membantu dalam masalah SLEnya.

Saya telah memberikan senarai panjang pada Peen berkenaan supplement yang sesuai untuk penyakit SLE ini. Tapi hanya satu yang dipilih, VIVIX... sebab senang nak minum. Kalau pil, tak sanggup Peen nak telan sebab ubatnya sendiri pun banyak nak telan.

Peen mula minum VIVIX ni pada pertengahan bulan Jun 2012. Selepas 3 minggu ini kata Peen...


Hi Sis Julie.. So far sekarang saya rasa ok dari dulu.. kalau macam sebelum makan VIVIX bila bangun pagi2 sakit ja kepala. tapi sekarang tak dah. macam ringan dan bebas ja badan saya. tak sakit sakit sendi lagi..


Peen teruskan pengambilan VIVIX.. dan pada 25 September, ini yang Peen mesej kat saya..



Hy sis.. saya ok juga.. by the way doktor cakap saya punya lupus mulai reda. yg bestnya steroid tinggal makan 2biji ja sekarang. dan sekarang masih treatment buah pinggang. makan 1 jenis ubat. so far perkembangan yang baik la.. hehe..

Maksud ni pula, doktor telah mengesahkan penyakit SLE telah mula reda. Yang bestnya ubat steroid tu dah dikurangkan kepada 2 biji sehari sahaja. Sekarang masih lagi menjalani treatment untuk buah pinggang, dimana perlu makan 1 jenis ubat sahaja. Setakat ni perkembangan adalah baik.


Diceritakan kembali oleh Ms. Julie - Selangor, Malaysia.



Alhamdulillah, syukur kan? :)

Nak baca satu lagi kisah tentang SLE ni? klik sini 



Comments

Popular posts from this blog

MUKA HEROT SECARA TIBA-TIBA! APA PERLU BUAT?

KAKI BERLUBANG KERANA KENCING MANIS KINI TUMBUH SEMULA!

ADA KE SKINCARE YANG MASIH BOLEH DIPERCAYAI?